Friday, 22 April 2016

Projector Band - Sudah Ku Tahu (Official Lirik Video)





Mengapa masih lagiku
bediriku menunggu cintamu



selamat tinggal
aku kan pergi buat selamanya
aku doa kau bahagia tanpaku selamanya....

Monday, 14 March 2016

Don't Be Judgemental.

Salah satu perkara yang terbaik yang boleh kita buat untuk menjadikan hidup lebih gembira;

– adalah dengan belajar untuk mengelakkan diri kita dari menilai orang lain.

Don’t be judgemental

Maksud saya disini adalah, bukanlah kita perlu untuk berpura-pura untuk ‘tidak menilai’ orang lain.

Ia sememangnya telah menjadi salah satu sifat semulajadi manusia.

Kita semua mudah untuk menilai orang lain.

Saya juga tidak terkecuali

Dan walaupun sifat menilai atau judgemental ini sifat semulajadi manusia, saya tidak merasakan ia adalah suatu sifat yang boleh memberi kebaikan kepada kita.

Kita cenderung memandang rendah terhadap orang lain.

Pada masa yang sama kita merasakan bahawa diri kita lebih baik atau mulia.

Ia akan mewujudkan jurang diantara kita dan orang lain.

Cuba fikirkan sesaat: Apabila kita terserempak dengan seseorang, dengan berdasarkan penampilan dan perbuatan mereka, apa yang akan fikirkan tentang mereka?

Dan penilaian kita terhadap orang lain selalunya buruk.

Apa akibatnya jika kita mudah untuk menilai orang lain?

Apakah keburukan yang terselindung disebaliknya?

Ini adalah beberapa akibat yang akan berlaku:

Kita akan langsung tidak mempedulikan apa yang seseorang itu sedang lalui
Kita tidak akan faham situasi yang sedang berlaku.
Pandangan yang tidak betul terhadap orang lain.
Kita akan rasa lebih hebat dan baik daripada orang lain
Kita akan tidak bersyukur
Menutup pintu silaturrahim. Kita sukar untuk cuba mengenali seseorang itu dengan lebih mendalam.
 

Bagaimana melepas sifat ‘menilai’ & Judgmental ini

Pertama sekali kita harus sentiasa berwaspada dalam setiap apa yang kita lakukan.

Anggap sifat menilai orang ini sebagai sesuatu yang sentiasa harus dielakkan.

menilai

Mari lihat dalam konteks kehidupan kita.

Ada beberapa  petanda yang menandakan kita sebagai seorang judgemental atau suka menilai.

Jika kita berasa marah, sakit hati atau menyampah terhadap seseorang, pastinya kita akan mengata terhadapnya, bergosip dan mengumpat terhadapnya.

Ini adalah petanda anda adalah seorang yang suka menilai atau judgemental. Sila cam kan apa yang sedang berlaku.

Apabila anda sudah menyedari perkara ini, berhenti dan bertenang.

Tidak perlu untuk menyalahkan diri sendiri, tetapi persoalkan mengapa kita bersikap sedemikian:

Mengapa kita perlu menilai seseorang?
Apakah pandangan yang dibuat oleh kita terhadapnya betul dan munasabah?
Boleh kita teka apa yang sebenarnya seseorang itu sedang lalui sebenarnya?
Kelebihan apa yang ada pada dia yang boleh kita hargai?
Cuba keluar dari memikirkan dalam sudut pandangan kita dan cuba letakkan diri kita berada ditempatnya
Cuba bayangkan bagaimana jika kita sedang berada ditempatnya, melalui situasi yang sama denganya?
Bila kita selesai dengan persoalan ini, tanyakan kepada diri kita: Bagaimana untuk kita boleh menolongnya? Apa yang dia perlukan sebenarnya?
 
Penutup

Kadangkala, orang-orang sebegini hanya memerlukan seseorang yang sudi mendengar masalah mereka.

Seseorang yang boleh menjadi sahabat, seseorang yang tidak menilai dari luaran, seseorang yang mampu menerima mereka seadanya.

Adakalanya juga, mereka perlukan sesuatu yang lebih.. – iaitu nasihat, panduan dan sedikit pelukan untuk memberikan mereka semangat untuk teruskan hidup dengan lebih baik.

Tetapi semua ini tidak akan berlaku selagi kita masih lagi seorang yang judgemental.

Yang senang untuk menilai dan melabel orang lain.

Bila kita dapat membuang sifat ini, dan menggantikannya dengan rasa  menerima dan empati, kita akan menjadi sesuatu yang  sangat membantu.

Dan secara tidak langsung, kita akan merasa lebih gembira dan bahagia disepanjang berlangsungnya proses ini.

InsyaaAllah. Semoga Allah merahmati kita semua.

Keji, Hina dan Mengata..

salam jumaat



Jangan KEJI anak orang, anak kita belum tentu lagi.
Jangan HINA masa depan orang, nasib kita belum tahu lagi
Jangan suka MENGATA orang, lebih baik perbaiki diri sendiri..

Saturday, 27 February 2016

The Decision...

Well..

Maybe this is the best.
I think this is the best for both of us.

I wish goodluck for you
Hope we will achieve our dream.
I pray for your happiness.

Goodluck.

Hari2 tambah lemak

Ok. Hari ni ada kenduri lagi.
Makan lagi.
Tambah lemak lagi nampaknya.


Wednesday, 17 February 2016

Tips Memilih Pakaian Mengikut Badan



Si Montel

Wanita montel, berisi , chubby, gempal, bulat... Lain bunyi, tetapi hampir sama maksudnya. Memiliki bentuk badan seperti ini sangat merungsingkan! Ada sahaja yang tak kena. Ini tak sesuai itu tak sesuai memang rumit! Golongan ini sering dalam keadaan krisis ketika membuat pilihan pakaian. Jangan bergitu, berbadan montel tidak bermakna anda tidak boleh bergaya bukan ?

Trik Pemakaian:


1) Selalu pakai pakaian yang mempunyai ukuran yang tepat. Jangan terlalu kecil dan jangan terlalu besar. Utamakan keselesaan anda. Malah material kain cotton yang nipis juga sangat sesuai untuk badan seperti anda.

2)      Jika anda bercadang untuk memakai gaun labuh pastikan anda memilih potongan ‘A-Line’ untuk tampak lebih ramping.

3)      Gaun yang mempunyai potongan di pinggang sangat sesuai untuk menyembunyikan kelemahan anda. ia dapat memberi efek lekuk tubuh yang sempurna. Jangan terkejut jika ada yang memuji “nampak ramping awak sekarang ya!”


4)      Jangan lupa biasakan diri memakai high heels yang sesuai dengan berat badan anda. Wedges adalah terbaik! Ia dapat menyokong dan menampung badan anda yang agak berat berbanding kasut yang miliki tumit terlalu nipis. Tambahkan aksesori tali pinggang! anda pasti kelihatan hebat!

5)      Elakan daripada memilih corak yang besar. Ia akan menampakan badan anda lebih lebar dan gempal. Langkah yang selamat, pilihlah pakaian yang bewarna gelap seperti hitam, maroon, dan coklat untuk nampak lebih kecil. Ada baiknya juga jika anda memilih pakaian yang mempunyai satu tone warna sahaja.

Tuesday, 9 February 2016

Kek Coklat Comot Cik Wawa

Ecececeyyyy..

Nama kek bukan main panjang.
Hari ni mood nak baking.
Tetiba cm ngidam nak makan kek coklat (cekelat orang utara kata) kihkihkih..

Hari ni kek ni wawa kukus.
Hasilnya


Comot kan. hehe. terlebih letak coklat rice la. yang penting sodappp. haha.

Monday, 8 February 2016

Amoi Bila Pulak Nak Kawin?

Musim2 kenduri dan soalan cepu cemas ni memang tak boleh nak dielakkan. Huhu.

Bersempena dengan CNY  Wawa memilih tema merah ang2 untuk ke kenduri kawin anak Pak Su (kerani sekolah). Tarraaaaa



Yang tak boleh blahnya semua pakat panggil wawa amoi. 
:
"amoi ni bila lg nak kenduri."
"amoi ni banyak cantik ini hari."


haha. coiiii. amoi la sangat. 

aisshh. you know what? musim2 kenduri ni makan ja kejanya. Bertambah la lemak eden..

nasib baik eden pakai premium beautiful corset. tak la risau sangat. makan pun ada had. cepat kenyang. kihkihkih.


#pasal kawin tu rahsia Allah. cewaah.. ayat..okbye...



Tips Pemakaian untuk Kelihatan Langsing.














Boleh dikatakan hampir semua pakaian siap wanita yang dijual di pasaraya, butik-butik dan kedai-kedai pakaian direka untuk wanita bertubuh kecil dan sederhana. Ini seolah-olah wanita berbadan besar tidak wujud.... Wahai wanita-wanita berbadan besar, usahlah risau... mempunyai saiz badan yang besar tidak bemakna anda tidak boleh bergaya.









Tips Pemakaian Untuk Kelihatan Langsing kali ini khas untuk wanita berbadan besar (plus size). Di sini Wawa kongsikan 7 panduan mudah untuk wanita berbadan besar kelihatan langsing dan bergaya.











Panduan 1: Pilih Pakaian yang Muat Sempurna 








Pilihlah pakaian yang betul-betul mengikut ukuran badan anda. Jangan pilih pakaian yang ketat atau terlalu longgar. Pakaian yang ketat akan mempamerkan bonjolan lemak yang kelihatan hodoh manakala pakaian yang terlalu longgar akan membuatkan anda kelihatan lebih besar. 















Panduan 2: Pilih Kolar Bentuk V























Pakaian dengan kolar bentuk V sangat sesuai untuk wanita berbadan besar. Jika anda suka, bentuk V yang lebih panjang akan menggalakkan pandangan mata dari atas ke bawah. Seperti tips yang diberikan dalam bhg. 1, teknik ini dapat mengurangkan kelebaran badan secara ilusi optik. 









Panduan 3: Pilih Pakaian Dalam yang Selesa dan Muat Sempurna











Pemilihan pakaian dalam yang bersesuaian dengan saiz badan anda dan selesa adalah penting. Pemakaian pakaian dalam yang muat sempurna iaitu tidak ketat atau tidak longgar mampu membuat anda berasa yakin dengan penampilan diri serta membantu pakaian luaran kelihatan sempurna.















Panduan 4: Potongan Pinggang Tinggi atau Pinggang Rendah


























Pemilihan potongan pinggang tinggi atau pinggang rendah bergantung kepada jenis pakaian yang hendak dipakai. Bagi pemilihan pakaian jenis gaun atau dress, pilihlah potongan pinggang tinggi. Ini dapat menutup bentuk pinggang yang besar. Untuk nampak lebih bergaya, pakailah tali pinggang pada potongan berkenaan. Manakala bagi pemilihan seluar, pilihlah potongan pinggang rendah dengan pemakaian baju labuh. Ini dapat menyembunyikan garis pinggang dan secara tidak langsung tampak lebih kecil.











Panduan 5: Pilih Baju Labuh


























Pakailah baju yang labuh menutup perut dan punggung. Pakaian labuh dapat memberi ilusi badan kelihatan panjang dan secara tidak langsung tampak langsing.















Panduan 6: Kasut Tumit Tinggi













Pemakaian kasut tumit tinggi adalah pilihan yang bagus. Pilihlah kasut tumit tinggi yang selesa dipakai dan tidak merbahaya. Selain kelihatan lebih tinggi, kasut tinggi juga dapat membuat anda tampak lebih langsing dan lebih yakin. Cara jalan juga lebih berhati-hati,jadi tidaklah nampak seperti gergasi menghentak kaki.















Panduan 7: Elak Seluar Potongan Tirus (Tapered Pants)













Jika anda ingin nampak langsing, jangan pakai seluar potongan tirus. Seluar potongan ini menyerlahkan lagi bahagian peha yang besar dan secara tak langsung menampakkan potongan badan lebih bulat. Pilihlah seluar potongan lurus (straight cut) atau palazo untuk kelihatan sempurna dan rapi.











Di bawah ini contoh pemakaian yang sesuai untuk wanita berbadan besar berdasarkan tips yang telah diberikan :-) :










Sunday, 7 February 2016

3 Kali Setengah Minit



Wawa nak kongsi tips yang wawa dapat daripada seorang kenalan, untuk dijadikan panduan bagi kita yang pernah atau sering terjaga daripada tidur untuk ke bilik air.


Pakar selalu pesan, setiap orang harus ambil perhatian tentang 3 kali 1/2 minit. Kenapa 3 kali 1/2 minit ni penting? Amalan ini sangat mudah namun boleh mengurangkan angka kematian secara mengejut. Anda mungkin pernah mendengar cerita ada individu yang nampak sihat di siang hari tetapi meninggal dunia keesokan pagi.


“Petang semalam saya bersembang dengan dia, dia nampak ceria, sihat dan cergas. Dia dah meninggal? Apa penyakit dia?”


Penyebabnya, ketika bangun malam untuk ke bilik air, ramai yang melakukan dengan terlalu cepat. Iaitu bangkit dari katil dan terus ke bilik air. Jika terus bangun, otak kita masih kekurangan aliran darah. Pattern ECG (Electro Cardiogram) seseorang individu normal pada siang hari manakala di waktu malam ketika bangun untuk buang air contohnya, pattern ECG boleh berubah. Bangun secara tiba-tiba menyebabkan otak akan menjadi anaemic dan mengalami kegagalan jantung disebabkan kekurangan darah.


Nasihat pakar adalah mengamalkan 3 kali 1/2 minit, iaitu: 
Bila bangun dari tidur, jangan terus bangkit dari katil, berbaringlah dahulu selama 1/2 minit. 
Kemudian duduk atas katil untuk tempoh 1/2 minit. 
Selepas tu, turunkan kaki ke lantai, duduk di tepi katil selama 1/2 minit. Kemudian baru bangun untuk ke bilik air. 


Selepas 3 kali 1/2 minit tersebut, otak tidak akan anaemic dan jantung tidak akan mengalami kegagalan, mengurangkan kemungkinan terjatuh dan meninggal dunia ketika bangun tengah malam seperti yang kita sering dengar.


Ada seorang tua menangis kesal kerana beliau tidak mengetahui perkara ini dari dulu lagi ketika diberitahu tentang tips ini. Dua tahun lalu beliau terjaga untuk buang air kecil. Tiba-tiba dunia terasa berpusing dan beliau terjatuh, akibatnya dia sekarang mengalami lumpuh dan tak boleh bangun daripada katil. Seandainya dia mengetahui perkara ini, beliau tak menderita seperti sekarang.


Kongsi maklumat ini dengan orang yang anda sayang untuk menghindari perkara seperti ini terjadi. Ianya boleh berlaku kepada sesiapa tanpa mengira usia tua atau muda.

Semak Saman Trafik Secara Online


SEMAK SAMAN TRAFIK SECARA ONLINE


Terdapat 3 portal yang menyediakan perkhidmatan semakan saman trafik secara online dan kesemuanya percuma:

1. MyEG Services 
Layari www.myeg.com.my
Anda mesti mendaftar dulu sekiranya menggunakan servis ini buat kali pertama. 
Login menggunakan nama dan kata laluan. 
Klik eServices pada menu dan pilih JPJ atau PDRM. Untuk saman AES, pilih JPJ. 
Pilih pautan yang berkenaan untuk menyemak dan seterusnya membayar saman kenderaan anda. 


MYEG juga ada menyediakan perkhidmatan yang menghantar peringatan ke email anda sekiranya terdapat saman baharu. Langganan servis ini adalah percuma.

2. Rilek e-Services


Laman ini boleh menyemak saman yang dikeluarkan oleh PDRM sahaja. 
Layari laman Semakan Saman PDRM di www.rilek.com.my/rilek/rilek/pdrmdan daftar (sekiranya belum daftar). 
Login menggunakan nama dan kata laluan. 
Klik "Check/Pay Summons(es)" pada menu dropdown. 
Anda juga boleh membuat bayaran di laman ini. Buat masa ini ia dihubungkan dengan perbankan internet CIMB, MAYBANK dan RHB. 

3. JPJ


Laman ini boleh digunakan untuk saman yang dikeluarkan oleh JPJ sahaja. 
Layari laman Semakan Saman JPJ di www.jpj.gov.my/pertanyaan-saman-notis
Di bawah tajuk "Semakan Saman", klik menu dropdown untuk membuat Pilihan Carian samada NOMBOR ID SAHAJA atau NOMBOR ID DAN NOMBOR KENDERAAN. 
Pilih Kategori ID. 
Isikan No. ID dan No. Pendaftaran Kenderaan, disusuli dengan kod sekuriti (captcha). 
Akhir sekali klik butang "Semak". Keputusan semakan akan dipaparkan di sebelah bawah, di bawah tajuk "Hasil Carian". 

II) SEMAK SAMAN TRAFIK MELALUI SMS


Semakan boleh dibuat menggunakan khidmat mySMS. Caj perkhidmatan 15 sen akan dikenakan untuk setiap penghantaran dan 20 sen untuk setiap penerimaan mesej.


Berikut adalah cara menyemak saman trafik melalui SMS:

◎ Semak saman PDRM melalui SMS




Taipkan: 


POLIS<jarak>SAMAN<jarak>[No Kad Pengenalan atau No kenderaan] 


pada telefon mudah alih dan hantarkan SMS ke 15888 atau 32728. 


Contoh: 


POLIS SAMAN 841220122332 atau

POLIS SAMAN WEP1234 


Jikalau anda inginkan jawapan terperinci, taipkan mesej seperti berikut: 


POLIS<jarak>SAMAN<jarak>[No Kad Pengenalan atau No kenderaan]<jarak>[email] 


dan hantarkan ke 32728. Perincian saman anda akan dihantar ke alamat email yang anda berikan. 


Contoh: 


POLIS SAMAN 740523015555 ahmadalbab@gmail.com 

◎ Semak saman JPJ melalui SMS




Taipkan 


JPJ<jarak>SAMAN<jarak>[No Kad Pengenalan atau No kenderaan] 


pada telefon mudah alih dan hantarkan SMS ke 15888. 


Contoh: 


JPJ SAMAN 841220122332 atau

JPJ SAMAN WEP1234 


Semoga perkongsian di atas dapat membantu para pembaca menyemak dan menyelesaikan saman tertunggak, serta mengelak dari dimasukkan ke dalam senarai hitam JPJ atau PDRM.

Saturday, 6 February 2016

Tips Kelihatan Lebih Cantik Dengan Tudung yang Sesuai dengan Wajah



Seperti pakaian, ramai tidak tahu pemilihan tudung yang menarik harus bersesuaian dengan bentuk wajah seseorang. Sebab itu ada tudung yang nampak cantik apabila dipakai namun kurang menawan bagi wanita lain. Justeru, bagi memastikan keselesaan, pastikan memakai terlebih dulu tudung yang dibeli. Di bawah terdapat beberapa panduan mengenai pemilihan gaya tudung mengikut bentuk wajah




1. Bentuk wajah bujur (Oval)


Wanita yang memiliki bentuk wajah bujur bebas memilih sebarang gaya tudung. Jika anda penggemar selendang, bebas memakai apa juga jenis selendang sama ada daripada fabrik kapas, sifon atau net. Begitu juga dengan tudung siap bersengkuap atau jenis Syria




Gambar dari Tudung People


2. Bentuk muka panjang (Long)


Mereka yang mempunyai bentuk muka panjang ini dicirikan dengan dagu yang panjang. Bezanya adalah bentuk kening yang lonjong dan relatif lebih tinggi dengan jarak pelipis yang sama dengan jarak rahang. Bagi mengurangkan kedudukan kening yang tinggi, disarankan menggunakan anak tudung yang kedudukannya diletakkan ke bawah sedikit sehingga menutupi bahagian kening. Penggunaan anak tudung Syria bersama selendang adalah disarankan kerana ia dapat membantu menutup sedikit bahagian kening yang tinggi. Seperti mereka yang mempunyai bentuk muka bujur, semua jenis selendang sesuai digayakan.




Gambar dari Sugarscarf


3. Bentuk muka bulat (Round)


Mereka yang mempunyai bentuk wajah bulat disarankan menggunakan cekak lembut terlebih dulu sebelum memakai anak tudung. Pilih anak tudung diperbuat daripada bahan yang lebih anjal supaya ukuran kepala tidak kelihatan bertambah. Pilih selendang daripada fabrik nipis agar ukuran kepala tidak terlalu kelihatan. Selendang nipis atau mini sangat sesuai digayakan. Bagaimanapun, disarankan menggunakan anak tudung bawal sebelum mengenakannya agar bentuk muka kelihatan bujur.




Gambar dari Radiusite


4. Bentuk muka berpetak (Square)


Ciri-ciri bentuk muka berpetak adalah lebih lebar di antara pelipis manakala tulang rahang dapat dilihat dengan jelas namun bahagian dagu kelihatan samar. Dalam mengenakan tudung, pastikan tulang rahang dapat disembunyikan di sebalik tudung.


Gunakan anak tudung supaya kesan bentuk wajah nampak memanjang. Jika ingin memakai selendang, perlu bijak menggayakannya. Elakkan gaya ikatan Bienda atau ikatan di belakang tengkuk kerana gaya ini tidak mampu menyembunyikan bahagian tulang rahang yang lebar. Pilih gaya selendang yang menjurus kepada lilitan dan menutupi rahang. Tudung siap bersengkuap juga sesuai dengan bentuk muka berpetak.




Gambar dari imaanboutique


5. Bentuk segi tiga (Heart)


Dagu panjang adalah ciri utama bentuk muka segi tiga, ditambah dengan jarak pelipis yang lebih lebar dibandingkan pangkal rahang. Gunakan tudung yang ditarik sejauh mungkin ke belakang dan bertemu di tengkuk agar bahagian rahang tampak terbuka. Untuk mengisi bahagian yang kosong di sebelah kiri dan kanan telinga disarankan menggunakan anak tudung seperti net.


Bagi membolehkan bahagian kening terangkat, gunakan cekak lembut sebelum menggunakan anak tudung. Buat mereka yang mempunyai bentuk muka segi tiga penggunaan selendang bukan satu masalah kerana mereka menghampiri bentuk muka bujur. Bagaimanapun, pastikan cara pemakaian selendang dapat menutupi kekurangan wajah. Paling sesuai adalah gaya pintalan atau gaya sanggul kerana ia dapat membuatkan bahagian rahang tampak lebih terbuka.




Gambar dari Shawlbyvsnow

Petua Kecantikan Wajah



Petua Menegangkan Kulit Muka 1




Kisarja kulit sebiji pisang masak sampai halus dan gaul dengan sebiji putih telur hingga sebati. Lumurkan ke seluruh muka seperti masker tu. Biarkan hingga kering dan bilas dengan air bersih. Amalkan 3 kali seminggu. Tak payah dah membazir duit beli masker kan.. 










Petua Menegangkan Kulit Muka 2




Pukul putih telur hingga kembang dan dibancuh dengan sedikit tepung sagu. Lumurkan ke seluruh muka seperti masker sebelum tidur dan biarkan semalaman.




Bilas muka dengan air bersih dan lumur timun yang telah diparut (seelok-eloknya disejukkan sebentar dalam peti sejuk). Biarkan selama sejam dan bilas dengan air bersih. Amalkan seminggu sekali.







Petua Menegangkan Kulit Muka 3




Kisar beberapa kuntum bunga melur dan bunga cempaka. Bancuh bunga yang telah dikisar dengan bedak sejuk bersama sedikit air. Lumur ke seluruh muka setiap malam sebelum tidur. Keesokan hari cuci muka dengan air suam dan bilas dengan air sejuk. Lap muka dengan tuala bersih. 








Friday, 5 February 2016

Ayda Jebat - Siapa Diriku with Lirik ( OST M.A.I.D )






Jangan-jangan kau terburu-buru


Jangan-jangan pandai menghukumku

Kau tak tahu siapa diriku

Hanya Tuhan yang tahu



Ku bukan primadona


Aku bukan juga diva

Aku… 2x



Ku bukanlah superstar


Sampai nak mengada-ngada

Tunggu, jangan cepat nak labelku



Biarkan mereka berkata-kata


Apa sahaja



Jangan-jangan kau terburu-buru


Jangan-jangan pandai menghukumku

Kau tak tahu siapa diriku

Hanya Tuhan yang tahu



Jangan-jangan senyum-senyum saja


Jangan marah tak kenal tak cinta

Kau tak tahu siapa diriku

Hanya Tuhan yang tahu



Kau cuba jatuhkanku


Tinggalkanku seribu batu

Aku, masih di hadapanmu



Biarkan mereka berkata-kata

Apa sahaja



Jangan-jangan kau terburu-buru


Jangan-jangan pandai menghukumku

Kau tak tahu siapa diriku

Hanya Tuhan yang tahu



Jangan-jangan senyum-senyum saja


Jangan marah tak kenal tak cinta

Kau tak tahu siapa diriku

Hanya Tuhan yang tahu



Jangan kau main kata


Tanpa usul periksa

Ku hanya manusia biasa

Kita tak sempurna



Hati-hati dengar sini


Jaga diri jaga hati

Sayang cinta rindu

Kata I love you



Jangan-jangan kau terburu-buru


Jangan-jangan pandai menghukumku

Kau tak tahu siapa diriku

Hanya Tuhan yang tahu



Jangan-jangan senyum-senyum saja


Jangan marah tak kenal tak cinta

Kau tak tahu siapa diriku

Hanya Tuhan yang tahu



Kau tak tahu siapa diriku


Kau tak tahu siapa diriku

Kau tak tahu siapa diriku

Hanya Tuhan yang tahu

Siapa diriku

Perempuan Keras Kepala vs Lelaki Ego. Macamana Nak Handle?








In relationship with dengan orang yang kita sayang mungkin takkan jadi satu hal besar kalau setakat perangai dia agak jengkel dan ego agak tinggi. Asal dah sayang, semua jadiii. Tapi orang kata kesabaran pun ada batasnya. Sebab tu ada waktu relationship kau tak tahan lama. Bukan tak sayang. Tapi mungkin tak berapa nak sabar. Tu je.

Pandangan wawa kalau si perempuan jenis keras kepala, si lelaki pulak jenis ego. Kuat merajuk pulak tu; samaa je pandangan wawa. Ground rules wawa dalam hal hal relationship ni tetap sama; ketahanan sesuatu hubungan bukan disebabkan kesetiaan semata-mata. Kesetiaan sendiri tak menjamin hubungan tu berkekalan kalau sampai satu masa perasaan tu mati. Bagi wawa, kalau  nak long lasting relationship, perasaan sayang tu kena bersederhana. Jangan sayang sangat. Jangan jakun sangat. Jangan terlebih adrenalin nak eksaited eksaited sangat lah. Bila sayang bersederhana, kita tak lupa diri sangat. Bercinta pun takde lah rasa terapung apung sangat di awangan eh orang kata? Haa macamtuu. Bila kau terlampau sayang, bila dia buat salah, hati senang terluka susah nak terima. Bila silap sikit, luka dia lebih. Cuba sayang sederhana je, insyaAllah kalau dia buat salah pun, hati kita tak susah mana nak maafkan.

Wawa nak kata jangan in relationship je la lagi senang; pun tak boleh juga. Sebab ada manusia yang in relationship. Ada manusia yang selesa single macam Wawa. Ehheheh. Untuk yang in relationship, first and foremost, sila moderate kan dulu perasaan korang pada si dia, baru semua masalah akan nampak lebih mudah nak selesai. Banyak benda dalam relationship ni melibatkan sisi emosi dan perasaan mengatasi akal. Agak merbahaya kalau emosi dan perasaan terlebih atau tak berapa nak stabil. Natijahnya, susah nak handle relationship.

Si perempuan keras kepala, si lelaki pulak ego. So macamana nak elak selalu bergaduh bertengkar berbaling pinggan?


Sifat normal perempuan, tak kira dia keras kepala mengalahkan bata atau konkrit simen, dia lembut hati. Lagi lagi bila benda melibatkan orang yang dia sayang. Keras kepala macamana pun, alahh keras kulit buah tembikai je. Luar keras, dalam penuh air. Cucuk guna jari sikit dah boleh tenggelam isi dia. Hihi. Apa apa je lah perumpamaan wawa nak letak eh? Ni pun wawa menulis tentang sifat umum perempuan. Wawa tak kata semua perempuan keras kepala tu lembut hati. Ada yang keras luar dan dalam. Macam batu. Tapi yang ni mungkin yang feelingless lah. Wawa boleh bet perempuan keras macamana pun, bila dia berperasaan, dia akan meliuk lentuk bila kena keadaan dan situasinya. Kuasa cinta kau jangan pandang rendah. Anugerah Tuhan yang indah macamtu, kau taktahuuuu apa dia boleh buad dalam hidup kau, kau tahu? Euwww jiwang.

Cara nak elak selalu bergaduh, wawa rasa kalau tanya orang lain pun jawapan dia lebih kurang.Mesti ada tolak ansur. Tu la paling penting. Kepercayaan atau si trust tu penting juga. Tapi takguna trust sana trust sini tapi takde toleransi. So dua dua kena ada. Perempuan keras kepala? Lelaki ego? Jangan panik sangat lah. Kalau dua dua berperasaan sayang tu ada, insyaAllah toleransi tu ada. Dia hadir sendiri bila korang ada perasaan sayang tu. Sayang yang genuine okay. Bukan sayang hari ni, esok dah tak sayang lagi. Kamon lah. Takkan bila umur dah masuk 2puluh-an pun still nak tukarganti lagi? Wawa expect a serious relationship tips2 yang aku tulis ni. Yang nak sukasuki je, tak sesuai baca benda ni aku rasa. Hidup kena racist sikit takpe kalau untuk kebaikan. Haha.



Lagi satu, kalau setakat benda kecik kecik tu, alah pandang ringan je sudah lah. Perempuan jenis ambil berat segala benda, kalau boleh yang paling kecik pun nak pandang besar besar. Tapi kita tak boleh nak expect lelaki perasan setiap satu benda yang kita nak diorang perasan. Err maksudnya lelaki tak pandang hal hal remeh temeh sangat macam perempuan pandang. Jadi kita pun kena faham sifat diorang dulu. Takboleh emo taktentu pasal je, tahu? Mungkin ada sesetengah perkara, diorang bukan sengaja nak tak perasan atau ambil ringan. Cuma mungkin benda tu bagi diorang benda remeh. Jadi sebelum nak emo tiba tiba amcam ada tendency nak menyalakan api pergaduhan tu, check dulu  wajar tak wajar nak melenting tu. Nak melenting bila rasa perlu je. Agak-agak boleh tahan lagi tu, takpayah lah nak buad onar sangat. Ehhe.

Untuk yang lelaki ego ni. Kau agak agak lah kan nak ego ego sangat bukan kau dapat apa pun? Takkan dengan awek sendiri pun kau nak letak tinggi tinggi sangat tingkat ego kau tu. Rendah rendah kan lah sikit. Consider sikit. Jangan nak berharap sangat perempuan je kena faham kau. Kau pun kena faham sifat dia juga. Nak sangat in relationship, kan? Jadi kau kena tahu daripada awal lah apa tanggungjwab yang kau kena ada. Aku salute ekceli dengan lelaki yang in relationship. Sebab tak semua lelaki berani pikul 'komitmen'. Sesetengah lelaki tak suka ada 'komitmen' sebab bagi diorang tu beban. Rasa terkongkong etc etc. Jadi kau kena sedar kau takboleh lah buad perangai perasan single pulakk. In relationship ni tanggungjawabnya lebih. Kalau sebelum ni kau takpayah nak jaga jaga hati sesiapa, sekarang kau dah ada hati yang nak dijaga. Hati perempuan pulak tu. Bukan senang. Sensitif kottttt. ;P

Benda paling asas dia, faham satu sama lain. Bukan takat faham gitu gitu je, tau nama dia apa duduk kat mana anak siapa bangsa apa tu dah cukup. Tak. Sebab tu Wawa personally tak encourage sangat kalau baru kenal sehari dua terus jump into relationship. Sebulan dua lepas tu putus. Nopeeeee.. Sebab tu juga Wawa prefer kalau in relationship dengan orang yang kau kenal, kau rapat dan kau selesa ada chemistry tu penting. Tapi personally, kalau dah kenal dah rapat dah faham luar dan dalam tu, takperlu sangat lah nak in relationship. Kalau dah terbiasa kawan, kawan terus lah. Bagi sesetengah orang, mungkin lebih selesa begitu. Lepastu sampai masa, kahwin lah kalau ada jodoh. Moderation dalam perhubungan tu penting juga. Islam pun tak galak benda2 over sangat kan? :P